Aan de hand van projecten die zij zelf in een aantal aandachtswijken
(voormalige Vogelaarwijken) uitvoert, constateert de ondernemersorganisatie dat ondernemers zeker in hun wijk kunnen en willen investeren, maar dat dat mede afhangt van de mate waarin zij door gemeenten erbij worden betrokken en in hoeverre de gemeenten investeren
in het vestigingsklimaat.
De Visitatiecommissie Wijkenaanpak, die werd ingesteld door het vorige kabinet, bezocht in 2010 en begin dit jaar 40 aandachtswijken in 18 gemeenten en 8 betrokken ministeries en sprak met circa 800 bestuurders, professionals
en bewoners. In haar eindrapport Doorzetten en Loslaten stelt de commissie terecht vast dat de economie van de wijk een belangrijke motor is voor de ontwikkeling van een wijk op sociaal, fysiek en economisch terrein en er is een directe relatie met de ontwikkeling
van de vastgoedwaarde. MKB-Nederland heeft bij de start van de wijkenaanpak steeds aandacht gevraagd voor de belangrijke rol die (de aanwezigheid van) ondernemers daarbij kan spelen.
Wijkeconomie heeft brede belangstelling en er zijn goede voorbeelden,
maar niettemin komt de commissie tot de conclusie dat de potentiële kracht van dit belangrijke ‘gaspedaal’ in de meeste gemeenten nu onvoldoende wordt ingezet. Het begrip wijkeconomie wordt veelal smal en beperkt uitgelegd. In de praktijk
loopt het beeld uiteen van het (alleen) verbeteren van een winkelstraat tot - aan de andere kant van het spectrum - het toeleiden van kwetsbare groepen naar een werkplek binnen of buiten de wijk.
Voor nagenoeg alle gevisiteerde gemeenten is het de opgave
om de komende jaren tot een visie op dit terrein te komen, aldus de commissie. Het gaat er om verdieneffecten te benoemen, inzicht te krijgen in de waardeontwikkeling, het zoeken naar coalitiepartners (te inventariseren hoe de geldstromen binnen de gemeentelijke
kokers lopen, het leggen van een verbinding tussen de economische potentie in de wijk en de regionale economie, met het doel om uiteindelijk tot een ‘sustainable’ economie te komen. Op dit terrein zal er nog veel werk dienen te worden verzet, aldus
MKB-Nederland.
De ondernemersorganisatie is van mening dat de wijkaanpak vooral moet worden doorgezet. In veel gemeenten is inmiddels de erkenning dat wijkeconomie een belangrijke pijler is in de wijkontwikkeling. De visitatiecommissie adviseert terecht
dat de wijkaanpak een meer economische benadering en particuliere investeringen nodig heeft. MKB-Nederland voert in acht van dit soort wijken zelf projecten uit. De ervaringen daar laten zien dat het loont om ondernemers in een vroeg stadium bij plannen te
betrekken; dat levert inderdaad particuliere investeerders en innovaties op. Ondernemers kunnen en willen investeren in hun wijk, maar hebben de gemeenten nodig voor de randvoorwaarden, zoals een goed en veilig vestigingsklimaat.
MKB-Nederland wijst
verder onder meer op het belang van meer samenhang in de aanpak en maatregelen. In veel wijken is de wijkeconomie nog te veel spel van gemeenten en corporaties alleen. Juist bij de fysieke wijkontwikkeling en het daarmee aantrekken van nieuwe inkomensgroepen
speelt ondernemerschap belangrijke rol. Denk daarbij aan belangrijke voorzieningen als de sportschool, kinderopvang en de buurtsuper.
Voor meer informatie lees hier meer over het project Wijkeconomie van MKB-Nederland